Categorieën

Jaaroverzicht in nieuwe woorden

Jaaroverzicht 2023

Nepobabylaserracismebarbiecore en leeswee: het jaar 2023 in neologismen, oftewel nieuwe woorden.

Jaaroverzicht 2022

Van een oppepper in de vorm van een kort museumbezoek tijdens de coronalockdown tot onzegbaar grote getallen en een gevoel van opluchting om activiteiten te missen: het jaar 2022 in neologismen, oftewel nieuwe woorden.

Jaaroverzicht 2021

Helaas, in 2021 waren we nog niet verlost van corona. De nieuwe woorden van dat jaar hebben dus ook vaak direct of indirect met het virus te maken. Zoals spookforens, samenzweving en schnitzelpaniek. Maar er was in februari ook sneeuwpret met bijbehorende coderoodinflatie, een op nepnieuws gebaseerde alszaak in mei en woonschaamte in september.

Jaaroverzicht 2020

2020 gaat de boeken in als het jaar van de coronapandemie. Veel nieuwe woorden van dit jaar hadden dan ook te maken met het allesoverheersende virus. Er kwam een coronakabinet, we vierden balkoningsdag en leden aan locktalgie. Anderhalvemetersamenleving werd zelfs uitgeroepen tot Van Dale Woord van het Jaar in Nederland en knuffelcontact in Vlaanderen. Een overzicht van 2020 in twaalf nieuwe woorden.

Jaaroverzicht 2019

Een actie in de Leidse binnenstad om zwerfafval op te ruimen, frauduleuze internetrelaties in België, ontregelende klimaatprotesten in Amsterdam, met het hele gezin kamperen op een festival en een tweede kerstboom in huis: al deze gebeurtenissen in 2019 hebben geleid tot nieuwe woorden, neologismen. Net als elk jaar zetten we een selectie uit onze rubriek Nieuw woord van de week op een rij, voor elke maand een woord. Een terugblik op het afgelopen jaar in twaalf nieuwe woorden.

Jaaroverzicht 2018

Het stormachtige weer, de Olympische Spelen en de politiek zorgden in 2018 voor een reeks nieuwe woorden (en woorden die na lange afwezigheid weer opdoken) zoals pop-updijk, tepelgate en restregering. Lees hier de terugblik op dat jaar in twaalf neologismen.

Jaaroverzicht 2017

Een blowprotest tijdens de inauguratiespeech van Donald Trump, oppassen voor de peilvalkuil voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen en typisch Nederlandse drieklapszoenen tijdens de jaarwisseling. Aan de hand van twaalf nieuwe woorden die in 2017 in de media verschenen blikken we terug op het afgelopen jaar.

Jaaroverzicht 2016

Nieuwe woorden ontstaan elke dag; ze weerspiegelen wat er om ons heen gebeurt. In 2016 groeide de economie en daarmee de groep slashies, leden we aan brexitstress en kregen de Olympische Spelen te maken met Yurigate. Een terugblik op 2016 in nieuwe woorden.

Jaaroverzicht 2015

Zoveel gebeurtenissen in een jaar, zoveel nieuwe woorden. Elke week lichten we er een uit in de rubriek Nieuw woord van de week, en de meest spraakmakende zijn uitgebreid beschreven in het boek De nieuwe woorden van 2015. Een selectie vindt u in dit jaaroverzicht: een terugblik op 2015 in nieuwe woorden.

Jaaroverzicht 2014

De kerstcadeautjes waren nog niet uitgepakt of we moesten al hulp inroepen van een Furbyfluisteraar. Tijdens de verkiezingen in maart maakten we massaal stemfies en juli brachten we al feestend door in ons juichpak. In Stoptober begonnen we voorzichtig aan de goede voornemens en al dubsmashend sluiten we het jaar af. Een terugblik op 2014 in nieuwe woorden.

Jaaroverzicht 2013

In januari werd Twitter gedomineerd door trixit. In mei lag de shisha-pen onder vuur en hittestress volgde in de zomermaanden. In oktober moesten we oppassen voor socialbesitas en in december stak gezelligheidsracisme de kop op. Zoveel gebeurtenissen, zoveel nieuwe woorden. Aan de hand van deze neologismen kijken we terug op 2013.

Jaaroverzicht 2012

Januari 2012 begon zo zacht dat er sprake was van een heuse voorlente. In mei stelde men de geuro voor: een nieuwe munt als er grexit zou komen, de Griekse uittreding uit de eurozone. De hockeydames smurften goud op het Olympisch smurturf in juli, en in december bracht Diederik Stapel een boek vol slodderwetenschap uit. Zoveel gebeurtenissen, zoveel nieuwe woorden. Aan de hand van deze neologismen kijken we terug op 2012.

Jaaroverzicht 2011

Wij leven in een tijd waarin wij van de ene crisis in de andere rollen en vele gevaren bedreigen ons. Je zult maar net bezig zijn met het invullen van de trappelkaart terwijl taugate in alle hevigheid losbarst. Of als rechtgeaarde tijgermoeder ernaar streven, desnoods met knipooggeweld, dat je zoon het schopt tot scharniermagistraat en je dochter de nieuwe onderkoningin wordt. Maar tussen droom en daad staat een politicus in de weg, op zijn eeuwige herenfiets bepaald geen ambulanceklever, en je met attentiorexia behepte kind zal hoogstens een triobaan kunnen verwerven. En België mag dan eindelijk een vlinderregering hebben na een moeizaam bereikt vlinderakkoord, in Nederland is de straatbijbel nog maar nauwelijks gepubliceerd of er breekt al een sintenschisma uit. Wij zeiden het al: in het jaar 2011 rolden wij van de ene crisis in de andere en vele gevaren bedreigden ons.